دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
ما می‌توانیم پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۷:۱۳:۴۰

مدیر فراساحل فاز ١٢ پارس‌جنوبی:
پیمانکاران داخلی ١٠٠ درصد بخش فراساحل فاز ١٢ را اجرا کردند

باشگاه خبری فراساحل: مدیرفراساحل فاز ١٢ پارس‌جنوبی با بیان این که پیمانکاران داخلی ١٠٠ درصد بخش فراساحل فاز ١٢ را اجرا کردند، گفت: راه‌اندازی سکوهای  B ١٢ و  C ١٢ در طول ٤ و ٥ ماه بعد از نصب این سکوها در دریا از جمله رکوردهای کسب شده در بخش فراساحل این فاز است. غلام حسین دواتگران تقی پور در آستانه افتتاح رسمی فاز ١٢ پارس‌جنوبی با بیان این که بخش فراساحل فاز ١٢ شامل سه مجتمع سکوی دریایی مستقل به نام‌هایSPD 12A، SPD 12B، SPD 12C،  است، افزود: هر یک از این مجتمع‌ها شامل یک سکوی دریایی سرچاهی چهار پایه و عرشه مربوطه، دو سکوی سه‌ پایه، دو پل و یک مشعل است که کل وزن سازه‌ای و تجهیزات فراساحلی مربوطه هر یک از این مجتمع‌ها حدود ١٠ هزار تن است. تقی پور ادامه داد: هر یک از سکوهای سرچاهی و عرشه مربوطه دارای ١٢ حلقه چاه توسعه‌ای و ظرفیت طراحی برای استخراج و فرآورش اولیه ٢٧ میلیون مترمکعب گاز به صورت روزانه را دارد که این گاز از طریق خطوط لوله ٣٢ اینچ از محل سکو به تاسیسات خشکی در منطقه تمبک منتقل می‌شود.

وی افزود: خطوط لوله انتقال‌ دهنده گاز از مــحل سکوها به تاسیسات خشکی به قطر ٣٢ اینچ به همراه خطوط لوله‌های Piggy Back به قطر ٤,٥ اینچ و در مجموع به طول ٤٥٠ کیلومتر از محل سکوهایSPD 12A, SPD 12B, SPD 12C,  به تاسیسات خشکی متصل می‌شود؛ ضمن اینکه یک خط لوله ٣٠ اینچ به طول ٥ کیلومتراز محل تاسیسات خشکی و گوی شناور هم صادرات میعانات گازی با ظرفیت بارگیری ٥٠٠٠ مترمکعب در ساعت را بوسیله نفتکش‌های VLCC انجام می‌دهد. تقی پور گفت: انجام پروژه‌های فراساحل فاز ١٢ در اوج تحریم‌ها صورت گرفته به صورتی که تامین منابع مالی، تامین  و خرید کالا، انتقال پول، استفاده از خدمات بیمه‌ای و بانکی بین‌المللی، حمل کالا و استفاده از خدمات بازرسی‌های کالا و .... با دشوارهای فراوانی همراه بود  که همه این مسائل با توجه به همکاری کارفرما و پیمانکار در حداقل زمان و با کیفیت مطلوب به نوعی حل شده است.

مدیر فراساحل پروژه فاز ١٢ پارس‌جنوبی راه‌اندازی ســکوهای B ١٢ و  C١٢ ظرف ٤ ماه و ٥ ماه به ترتیب پس از نصب این سکوها را در دریا از جمله رکوردهای کسب شده در بخش فراساحل ذکر کرد و افزود: البته شرکت تاسیسات دریایی به عنوان پیمانکار عرشه‌های فاز ١٢ همه توان ستادی و پروژه‌ای خود را به صورت تمام وقت بکار گرفته و سبب راه‌اندازی و آغاز تولید از این دو سکو شده است. وی ادامه داد: براین اساس هم‌اکنون با توجه به چاه‌های حفاری شده در این دو سکو، ٦٥٠ میلیون فوت مکعب از سکوی B ١٢ و ٣٥٠ میلیون فوت مکعب  از سکوی C١٢ گاز تولید و به تاسیسات خشکی فاز ١٢ در تمبک منتقل می‌شود. تقی پور گفت: البته مبانی طراحی سکوهای فراساحل فاز ١٢ براساس "حداقل تجهیزات" در سکوها بوده است و به عبارتی روی سکوها آب تولیدی از سیال جدا و مواد شیمیایی لازم به آن تزریق شده و فرآیندهای جداسازی میعانات گازی، شیرین‌سازی در رطوبت‌گیری و .... پس از انتقال گاز در خشکی انجام می‌شود.

مدیر فراساحل پروژه فاز ١٢ پارس‌جنوبی درباره وزن‌های هر مجتمع سرچاهی، تصریح کرد: جکت‌ها ٢٠٠٠ تن، مجموع شمع‌ها ١٥٠٠ تن، ملحقات ١٥٠ تن، عرشه‌ها ٣٣٠٠ تن و تاسیسات جانبی ٢٥٠٠ تن وزن دارند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون سه سکوی حاضر در فاز ١٢ پارس‌جنوبی روزانه ٢ میلیارد و ١٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برداشت می‌کند. تقی پور با اشاره به مدت زمان اجرای بخش فراساحل فاز ١٢، تصریح کرد: شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار طرح فاز ١٢، در ابتدا اقدام به برگزاری دو مناقصه برای انجام مهندسی پایه و تاسیسات فراساحل انجام عملیات مطالعات بستر دریا ژئوفیزیک و ژئوتکنیک برای تاسیسات فراساحل کرد؛ در بخش مهندسی پایه شرکت Worley Parson به عنوان مشاور مهندس برنده مناقصه شد که در بخش فراساحل، محدوده کاری این شرکت انجام طراحی پایه همه تاسیسات فراساحل، خطوط لوله و گوی شناور بود.

وی گفت: با توجه به سیاست‌گذاری کلان شرکت پتروپارس در اجرای بخش فراساحل  پروژه فاز ١٢ به صورت قراردادهای EPCI و همچنین مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از شرکت‌های ایرانی و یا کنسرسیوم شرکت‌های ایرانی و خارجی در این بخش و با توجه به شرایط سیاسی بین‌المللی، شرکت‌های نفتی خارجی صاحب‌نام از حضور در مناقصه‌ها خودداری کردند. تقی ‌پور افزود: سرانجام قراردادهای بخش فراساحل فاز ١٢ براساس برگزاری مناقصه به شرکت ایزوایکو در بخش جکت‌ها و شرکت تاسیسات دریایی در بخش عرشه‌ها و خطوط لوله به صورت دو قرارداد جداگانه واگذار شد. مدیر فراساحل پروژه فاز ١٢ شرکت پتروپارس گفت: بنابراین قراردادهای بخش فراساحل فاز ١٢ به صورت ١٠٠ درصد به پیمانکاران داخلی واگذار شد. تقی پور با اشاره به تعریف و واگذاری تعداد زیادی پروژه فراساحل بدون توجه به توان داخلی پیمانکاران طی سال‌های ٨٤ تا ٩٢ افزود: این مسئله سبب کند شدن اجرای سایر پروژه‌های فراساحل شد، در حالی که اگر تعداد محدودی پروژه به پیمانکاران واگذار می‌شد فازهای مختلف پارس‌جنوبی زودتر به تولید می‌رسید.

وی با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌های پارس‌جنوبی در دولت یازدهم و تمرکز بر اجرای فاز ١٢ افزود: با انجام مدیریت متمرکز برای تکمیل و راه‌اندازی این فاز، اولین سکوی دریایی فاز ١٢ در بهمن ماه سال ٩٢،دومین و سومین سکوی این فاز هم در آذر و دی ماه امسال به ترتیب به بهره‌برداری رسید. مدیر فراساحل پروژه فاز ١٢ شرکت پتروپارس با اشاره به توان داخلی در اجرای پروژه‌های فراساحل، تصریح کرد: حدود ٢٠ سال است که صنعت فراساحل در ایران توسط پیمانکاران داخلی در ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دریایی و خطوط دریایی آغاز شده و به نوعی بلوغ رسیده است. تقی‌پور یادآور شد: در این میان پیمانکاران داخلی به صورت حرفه‌ای پروژه‌ها را اجرا می‌کنند و در امور فنی، اجرایی و پشتیبانی به خودکفایی رسیده‌اند و تجهیزات دریایی لازم از قبیل شناورهای سنگین مختلف جرثقیل‌دار و شناورهای لوله‌گذار و شناورهای اسکان و همچنین یاردهای مجهز برای ساخت جکت‌ها و عرشه‌ها و تاسیسات و کارخانجات پوشش‌دهی لوله‌های دریایی لازم در اختیار دارند و می‌توانند در صورت رفع تحریم‌ها پروژه‌های مشابه در خارج از کشور را نیز انجام دهند. میدان گازی پارس‌جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به‌شمار می‌رود؛ مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.


ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤.٢ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. در حال حاضر قطر، معادل ١٦ فاز پارس‌جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می‌کنند. ایران از مجموع ذخایر گازی خود روزانه حدود ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و تکمیل چهار فاز میدان پارس‌جنوبی تا ماه مارس سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می‌افزاید. با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧.٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می‌آید. مصرف روزانه ١٥ هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه‌های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل‌کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن‌ریزی از جمله ویژگی‌های فاز ١٢ است. همچنین براساس برآوردهای انجام شده بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه‌اندازی هر فاز پارس‌جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می‌شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص افزوده می‌شود.

منبع: سایت شانا



  کد خبر : 554
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :